Οι 90 «καυτές» μέρες μέχρι τις διπλές εκλογές
Με ορίζοντα το τέλος Απριλίου, μετά το πέρας των διαβουλεύσεων με την
τρόικα, κινείται η κυβέρνηση. Η τριμερής επιτροπή πιέζει συνεχώς για τη
λήψη νέων μέτρων, που από τη μια θα δεσμεύσουν το όποιο πολιτικό
σκηνικό διαμορφωθεί στη χώρα μας το επόμενο χρονικό διάστημα και από την
άλλη να διασφαλίσει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα διατηρηθεί για να
μπορέσει η Ελλάδα να αποπληρώνει το χρέος.
Το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής για την περίοδο 2014-17 θα είναι το «όχημα» των δανειστών για να κρατήσει την Ελλάδα υπό αυστηρή εποπτεία, ακόμα και μετά το πέρας του προγράμματος.
Η κυβέρνηση έχει στη διάθεσή της 90 μέρες, μέχρι το τέλος Απριλίου, προκειμένου να συντάξει το νέο Μεσοπρόθεσμο, το οποίο επί τους ουσίας είναι ένας προϋπολογισμός τετραετίας. Μέσα σε αυτό, θα περιγράφονται τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν, προκειμένου να παραμείνει η ελληνική οικονομία εντός του πλαισίου της συνθήκης του Μάαστριχτ, που προβλέπει έλλειμμα κάτω από το 3% του ΑΕΠ και χρέος που να βαίνει συνεχώς μειούμενο για να πέσει κάτω από το 60% του ΑΕΠ.
Μέχρι τότε, η κυβέρνηση, εν μέσω ευρωπαϊκής προεδρίας και διπλής προεκλογικής περιόδου, θα πρέπει να έχει κλείσει μια σειρά ζητημάτων, προκειμένου οι αστοχίες και οι αποκλίσεις να αποτυπωθούν με τη μορφή νέων μέτρων στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.
Το μοναδικό «χαρτί» που έχει στα χέρια της η κυβέρνηση, είναι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013, το οποίο σύμφωνα με τον Αντώνη Σαμαρά θα ξεπεράσει το 1 δις ευρώ. Ωστόσο, από την πλευρά της τριμερούς επιτροπής εκφράζονται ισχυρές ανησυχίες για τη διατήρηση υψηλού πρωτογενούς πλεονάσματος και τα επόμενα χρόνια.
Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα
Σύμφωνα με πληροφορίες στο ΜΠΔΣ 2014-17 θα περιγράφονται μέτρα τα οποία θα χαρακτηρίζονται ως μόνιμα, προκειμένου να αποδίδουν σταθερά έσοδα κάθε έτος. Ωστόσο, η φοροδοτική ικανότητα των πολιτών κινείται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, γεγονός που έχει σημάνει εδώ και καιρό συναγερμό στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Από την άλλη, πληροφορίες αναφέρουν ότι στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτουςυπάρχει ήδη ένα προσχέδιο για το ύψος των δαπανών τα επόμενα χρόνια. Ήδη, στον προϋπολογισμό του 2014 οι δαπάνες παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με το παρελθόν, ενώ έχει μπει «μαχαίρι» και στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Σε επίπεδο δαπανών, το σχέδιο περιλαμβάνει συνολικές περικοπές της τάξεως των 5-5,5 δις ευρώ, τα οποία θα χρησιμεύσουν στον ισοσκελισμό των προϋπολογισμών, ενώ υπάρχει και ένα ακόμα φορολογικό «μαξιλάρι» που ξεπερνά τα 2,5 δις ευρώ και ανά πάσα στιγμή μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να καλύψει τις όποιες αποκλίσεις. Ήδη, στο προηγούμενο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα μέχρι το 2016, έχουν ενταχθεί αδιευκρίνιστα μέτρα για τη διετία 2015-16, τα οποία η κυβέρνηση δεν έχει, μέχρι και σήμερα, εξειδικεύσει.
Δημοσιονομικό και χρηματοδοτικό κενό
Μέχρι να φτάσουμε στο Μεσοπρόθεσμο, κυβέρνηση και τρόικα θα πρέπει να έχει κλείσει δυο σημαντικές εκκρεμότητες που έχουν να κάνουν με το δημοσιονομικό κενό του 2014 και του 2015, αλλά και το χρηματοδοτικό κενό.
Για φέτος, η τρόικα ξεκίνησε τις διαβουλεύσεις έχοντας στα χαρτιά της κενό ύψους 2,9 δις ευρώ για να το ρίξει στη συνέχεια κάτω από τα 2 δις. Η υποχώρηση ήταν αμοιβαία, καθώς ο Γ. Στουρνάρας τοποθετούσε το χρηματοδοτικό κενό του 2014 στα 500 εκατ. ευρώ, για να το ανεβάσει στη συνέχεια κοντά στο 1 δις. Ωστόσο, και πάλι υπάρχει απόκλιση εκατοντάδων εκατομμυρίων. Για το 2015 η τρόικα έχει ανεβάσει την πρόβλεψή της για χρηματοδοτικό κενό 3 δις, κάτι που η κυβέρνηση επιμένει να διαψεύδει.
Ο Υπουργός Οικονομικών έχει ήδη αποστείλει στην τρόικα τις προτάσεις της κυβέρνησης για την κάλυψη της τρύπας (κυρίως του 2014) χωρίς ωστόσο να υπάρχει κάποια απάντηση.
Από την άλλη, η τριμερής επιτροπή φέρεται να ανεβάζει και το ύψος του χρηματοδοτικού κενού για την περίοδο 2014-15, από τα 10,5 δις ευρώ στα 14 δις, που ξεκινά μετά το καλοκαίρι του 2014, όταν δηλαδή και λήγει το τρέχον πρόγραμμα.
Σημείο αιχμής είναι το «μαξιλάρι» ασφαλείας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας που υπολογίζεται περί τα 10 δις ευρώ, τα οποία και «καλοβλέπει» εδώ και καιρό το Υπουργείο Οικονομικών, παρά την επίμονη άρνηση της τρόικα για διάθεσή τους προς κάποιο άλλο σκοπό πλην των τραπεζών.
Γι΄ αυτούς τους λόγους, οι Βρυξέλλες φέρεται να συζητούν ήδη και τρίτο πακέτο στήριξης προς την Ελλάδα, κάτι που φάνηκε και από το δημοσίευμα της Wall Street Journal, που αποκάλυψε την μυστική συνάντηση Σόιμπλε – Μοσκοβισί στη Βελγική πρωτεύουσα, λίγη ώρα μετά το Eurogroup της προηγούμενης Δευτέρας, ερήμην του Γιάννη Στουρνάρα.
Οι δανειστές της Ελλάδας γνωρίζουν καλά, ότι εν μέσω ελληνικής προεδρίας στην Ε.Ε. και προεκλογικής περιόδου θα είναι δύσκολο να μην περάσει από το κοινοβούλιο το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, προσφέροντας ως αντάλλαγμα την έναρξη των συζητήσεων για τις δράσεις που θα οδηγήσουν στη μείωση του ελληνικού χρέους.
newsbomb.grΤο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής για την περίοδο 2014-17 θα είναι το «όχημα» των δανειστών για να κρατήσει την Ελλάδα υπό αυστηρή εποπτεία, ακόμα και μετά το πέρας του προγράμματος.
Η κυβέρνηση έχει στη διάθεσή της 90 μέρες, μέχρι το τέλος Απριλίου, προκειμένου να συντάξει το νέο Μεσοπρόθεσμο, το οποίο επί τους ουσίας είναι ένας προϋπολογισμός τετραετίας. Μέσα σε αυτό, θα περιγράφονται τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν, προκειμένου να παραμείνει η ελληνική οικονομία εντός του πλαισίου της συνθήκης του Μάαστριχτ, που προβλέπει έλλειμμα κάτω από το 3% του ΑΕΠ και χρέος που να βαίνει συνεχώς μειούμενο για να πέσει κάτω από το 60% του ΑΕΠ.
Μέχρι τότε, η κυβέρνηση, εν μέσω ευρωπαϊκής προεδρίας και διπλής προεκλογικής περιόδου, θα πρέπει να έχει κλείσει μια σειρά ζητημάτων, προκειμένου οι αστοχίες και οι αποκλίσεις να αποτυπωθούν με τη μορφή νέων μέτρων στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.
Το μοναδικό «χαρτί» που έχει στα χέρια της η κυβέρνηση, είναι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013, το οποίο σύμφωνα με τον Αντώνη Σαμαρά θα ξεπεράσει το 1 δις ευρώ. Ωστόσο, από την πλευρά της τριμερούς επιτροπής εκφράζονται ισχυρές ανησυχίες για τη διατήρηση υψηλού πρωτογενούς πλεονάσματος και τα επόμενα χρόνια.
Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα
Σύμφωνα με πληροφορίες στο ΜΠΔΣ 2014-17 θα περιγράφονται μέτρα τα οποία θα χαρακτηρίζονται ως μόνιμα, προκειμένου να αποδίδουν σταθερά έσοδα κάθε έτος. Ωστόσο, η φοροδοτική ικανότητα των πολιτών κινείται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, γεγονός που έχει σημάνει εδώ και καιρό συναγερμό στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Από την άλλη, πληροφορίες αναφέρουν ότι στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτουςυπάρχει ήδη ένα προσχέδιο για το ύψος των δαπανών τα επόμενα χρόνια. Ήδη, στον προϋπολογισμό του 2014 οι δαπάνες παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με το παρελθόν, ενώ έχει μπει «μαχαίρι» και στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Σε επίπεδο δαπανών, το σχέδιο περιλαμβάνει συνολικές περικοπές της τάξεως των 5-5,5 δις ευρώ, τα οποία θα χρησιμεύσουν στον ισοσκελισμό των προϋπολογισμών, ενώ υπάρχει και ένα ακόμα φορολογικό «μαξιλάρι» που ξεπερνά τα 2,5 δις ευρώ και ανά πάσα στιγμή μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να καλύψει τις όποιες αποκλίσεις. Ήδη, στο προηγούμενο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα μέχρι το 2016, έχουν ενταχθεί αδιευκρίνιστα μέτρα για τη διετία 2015-16, τα οποία η κυβέρνηση δεν έχει, μέχρι και σήμερα, εξειδικεύσει.
Δημοσιονομικό και χρηματοδοτικό κενό
Μέχρι να φτάσουμε στο Μεσοπρόθεσμο, κυβέρνηση και τρόικα θα πρέπει να έχει κλείσει δυο σημαντικές εκκρεμότητες που έχουν να κάνουν με το δημοσιονομικό κενό του 2014 και του 2015, αλλά και το χρηματοδοτικό κενό.
Για φέτος, η τρόικα ξεκίνησε τις διαβουλεύσεις έχοντας στα χαρτιά της κενό ύψους 2,9 δις ευρώ για να το ρίξει στη συνέχεια κάτω από τα 2 δις. Η υποχώρηση ήταν αμοιβαία, καθώς ο Γ. Στουρνάρας τοποθετούσε το χρηματοδοτικό κενό του 2014 στα 500 εκατ. ευρώ, για να το ανεβάσει στη συνέχεια κοντά στο 1 δις. Ωστόσο, και πάλι υπάρχει απόκλιση εκατοντάδων εκατομμυρίων. Για το 2015 η τρόικα έχει ανεβάσει την πρόβλεψή της για χρηματοδοτικό κενό 3 δις, κάτι που η κυβέρνηση επιμένει να διαψεύδει.
Ο Υπουργός Οικονομικών έχει ήδη αποστείλει στην τρόικα τις προτάσεις της κυβέρνησης για την κάλυψη της τρύπας (κυρίως του 2014) χωρίς ωστόσο να υπάρχει κάποια απάντηση.
Από την άλλη, η τριμερής επιτροπή φέρεται να ανεβάζει και το ύψος του χρηματοδοτικού κενού για την περίοδο 2014-15, από τα 10,5 δις ευρώ στα 14 δις, που ξεκινά μετά το καλοκαίρι του 2014, όταν δηλαδή και λήγει το τρέχον πρόγραμμα.
Σημείο αιχμής είναι το «μαξιλάρι» ασφαλείας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας που υπολογίζεται περί τα 10 δις ευρώ, τα οποία και «καλοβλέπει» εδώ και καιρό το Υπουργείο Οικονομικών, παρά την επίμονη άρνηση της τρόικα για διάθεσή τους προς κάποιο άλλο σκοπό πλην των τραπεζών.
Γι΄ αυτούς τους λόγους, οι Βρυξέλλες φέρεται να συζητούν ήδη και τρίτο πακέτο στήριξης προς την Ελλάδα, κάτι που φάνηκε και από το δημοσίευμα της Wall Street Journal, που αποκάλυψε την μυστική συνάντηση Σόιμπλε – Μοσκοβισί στη Βελγική πρωτεύουσα, λίγη ώρα μετά το Eurogroup της προηγούμενης Δευτέρας, ερήμην του Γιάννη Στουρνάρα.
Οι δανειστές της Ελλάδας γνωρίζουν καλά, ότι εν μέσω ελληνικής προεδρίας στην Ε.Ε. και προεκλογικής περιόδου θα είναι δύσκολο να μην περάσει από το κοινοβούλιο το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, προσφέροντας ως αντάλλαγμα την έναρξη των συζητήσεων για τις δράσεις που θα οδηγήσουν στη μείωση του ελληνικού χρέους.
Τί λεει εδω το κουρδιστο πορτοκάλι;
ΑπάντησηΔιαγραφήO Κουβέλης επικεφαλής του ευρωψηφοδελτίου του ΣΥΡΙΖΑ!
ΓΙ΄ΑΥΤΟ ΚΑΙ Ο ΤΣΙΠΡΑΣ ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΙΜΟΣ ΝΑ ΔΙΑΓΡΑΨΕΙ ΤΟΝ ΛΑΦΑΖΑΝΗ
ειναι δυνατόν;