του Στέλιου Συρμόγλου
Το πρόβλημα σχετικά με την κοινωνική αποστολή των πνευματικών ανθρώπων εξακολουθεί να συγκεντρώνει αντίθετες απόψεις. Η μια είναι ότι ο διανοούμενος οφείλει να ανήκει αποκλειστικά στο χώρο του και η αλλη ότι οφείλει να είναι κοινωνικός οδηγός. Οι απόψεις σήμερα διαμορφώνονται έτσι που να φαίνονται διαμετρικά αντίθετες, χωρίς τούτο να σημαίνει ότι δεν εξακολουθούν να υπάρχουν και οι πρώτες “θεωρίες”, που σαλπίζουν την ανάγκη να παραμείνει ο διανοούμενος έξω από πολιτικές διαμάχες, για να μη χάνει το κύρος τους, να μη δεσμεύεται από κομματικές κατευθύνσεις, γιατί έτσι χάνει την αυτονομία του.
Τα γεγονότα είναι, ωστόσο, εξόφθαλμα και θεωρείται σήμερα αυτονόητο ότι ο διανοούμενος, όχι μόνο α-κοινωνικό, α-πολιτικό ον δεν πρέπει να είναι, αλλά παράλληλα με τη δημιουργία του, χρέος έχει να παραμένει αταλάντευτος και να καταδείχνει τη λύση των προβλημάτων, να εντοπίζει τα προβλήματα, μια και έχει το προνόμιο να αντιλαμβάνεται. Ετσι, ο διανοούμενος, ο άνθρωπος του στοχασμού, είναι κατ’ ανάγκην στρατευμένος. Γι’ αυτό και ο όρος πνευματική ηγεσία αποτελεί πλεονασμό. Αποτελεί επίσης γεγονός ότι σε πολλές περιπτώσεις ο ρόλος πολλών διανοούμενων υπήρξε εξίσου θλιβερός και σκοτεινός και πέρα για πέρα αντίθετος με τα συμφέροντα του τόπου.
Οι παραπάνω επισημάνσεις περιορίζονται μόνο στο κοινωνικό και πολιτικό χρέος του πνευματικού ανθρώπου. Αν έγινε κάτι τέτοιο, οφείλεται στο γεγονός ότι η αδιαφορία των διανοούμενων αποτελεί αρκετα διαδεδομένο φαινόμενο. Δεν ήταν άλλωστε λίγες οι περιπτώσεις πνευματικών ανθρώπων που έγιναν ερείσματα, απολογητές ανελεύθερων καθεστώτων. Σίγουρα όμως κοινωνικό χρέος δεν είναι μόνο η κοινωνική πάλη, αλλά και η προσφορά έργων ποιότητας, που θα ανεβάσουν την αισθητική παιδεία του λαού, ττην εσωτερική καλλιέργεια, αλλά και θα ευαισθητοποιούν τη σκέψη και το στοχασμό.
Σήμερα που η Ελλάδα διέρχεται μια βαθιά κρίση, οικονομική και αξιών, χρειάζεται η πρωτοπορία των διανοούμενων και των ανθρώπων της Τέχνης. χρειάζεται να γίνουν απόστολοι και μαχητές της αλήθειας. Και τελικά τι γίνετα στη χώρα των κατ’ επίφασιν διανοούμενων; Καθαρά πράγματα. Και πρέπει να λέγονται με το όνομά τους. Η επιδίωξη της αλήθειας είναι πράξη απελευθερωτική. Αυτή απελευθέρωση αίρει και καθαίρει…
Στην Ελλάδα των μνημονιακών πολιτικών και της καταπόνησης της κοινωνίας, στην Ελλάδα της αθλιότητας της πολιτικής, η στοχαζόμενη συνείδηση σημιώνει μονίμως απουσίες…Απουσιάζει η διανόηση που πρέπει να αναβλύζει από τους σπαραγμούς του κοινωνικού πόνου, χωρίς όμως να γίνεται υποκειμενιστική. Απουσιάζει ο διανοούμενος που τρέφεται και από τον εαυτό του και από την ιστορικότητα, διαχέοντας και συναιρώντας ταυτόχρονα τη μυστηριώδη προβληματική της ανθρώπινης φύσης.
Απουσιάζει από τον ελλαδικό χώρο η “φωνή” του διανοητή, που είναι κατανυκτική, μουσική, βαθιά ανθρώπινη, που προσπαθεί να συμβιβάσει μεταφυσικά το κακό με τι καλό, την άρνηση με τη θέση, την οδύνη με την ελπίδα. Απουσιάζει από την Ελλάδα ο στοχαστής, ο οποίος να αντιδρά στη μετατόπιση των αξιών, στην πολιτική αυθαιρεσία. Απουσιάζει ο διανοούμενος, ο οποίος απεχθάνεται τη φτωχική δανεική πείρα, που αγωνιά για τη δεινοπαθούσα κοινωνία. Απουσιάζει ο πνευματικός άνθρωπος, ο καλλιτέχνης, ο “μπροστάρης”, ο οποίος να αντιδρά στον ευνουχισμό της σκέψης των πολιτών, που να μην παραδίδεται στον καταναγκασμό του “κονφορμισμού”, στον εγγαστριμυθισμό της εξουσίας…
Που είναι οι πνευματοί άνθρωποι και οι άνθρωποι της Τέχνης, με την ατομική τους ανεξαρτησία, που επιτρέπει να αναπτυχθεί όλος ο ψυχικός τους δυναμισμός, ώστε να ανταποκριθούν στο αίτημα που διατυπώνουν τα άφωνα σύνολα για ανύψωση στη συνείδηση της κοινωνικής τους ευθύνης;
Που είναι οι άνθρωποι των Γραμμάτων; Που είναι υποτίθεται οι καταξιωμένοι καλλιτέχνες; Που είναι οι ολίγιστοι διακεκριμένοι πανεπιστημιακοί; Που είναι οι ακαδημαικοί, οι αποκαλούμενοι “αθάνατοι”, όλοι αυτοί που συγκροτούν την “απολιθωμένη” Ακαδημία Αθηνών;
Κρύβονται οι ψευτοδιανοούμενοι στην Ελλάδα. Μαζεύονται στο “καβούκι” τους, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Δεν εκτίθενται, δεν διακυβεύουν τα κεκτημένα. Βολεύονται οι “εκφραστές” της διανόησης της φυγής και της ξεφτίλας, και συντάσσονται με τα μικρά και τα ασήμαντα, εξασφαλίζοντας έτσι την εξαγορασμένη επιβίωσή τους…
Η πρόσδεσή τους στο προσωπικό συμφέρον, που αποκόπτει κάθε δεσμό με την κοινωνική ευθύνη του ατόμου, είναι στατική και διαλυτική. Τους οδήγησε στην απομάκρυνση από την κοινωνία και στην αδιαφορία πρός την τύχη των συνόλων. Κατάντησαν άτομα περιζωσμένα και σιδερόφρακτα από την ατομικότητά τους, χωρίς την αντίληψη, την κατανόηση, τη συναίσθηση της κοινωνικής αναταραχής…
Και ανάμεσά τους θα πρέπει να αναζητήσουμε τον “ελλείποντα δεσμό”, που συνδέει την ατομική συείδηση με τη συνείδηση του πλήθους, την ανάγκη της ατομικής ελευθερίας με την ελευθερία την ομαδική, τα θεμελιωτικά στοιχεία που θα στηρίξουν τη θέληση της κοινωνίας για δημοκρατία και πολιτκή συνεννόηση, ώστε να αποτρέπονται θλιβερά γεγονότα και εκτροπές που βιώνουμε τις τελευταίες μέρες….
4 σχόλια:
Πολλά λόγια και εκτός θέματος το ποστ ....... ο διανοούμενος είναι κάποιος που σκέπτεται στη θέση των άλλων και εξ ορισμού τούς επηρεάζει. Γι αυτό και οι αυτοαποκαλούμενοι διανοούμενοι και τα μέσα αποβλάκωσης που τούς προβάλουν είναι ετερόφωτα και εξαρτώνται από οικονομικά συμφέροντα. Όταν ο πολίτης είναι το λιγότερο ένας χούλιγκαν του πολιτικού συστήματος ανίκανος να αρθρώσει αυτόνομα λόγο και σκέψη τότε διάφοροι εξουσιοδοτημένοι υπάλληλοι της οικονομικής εξουσίας θα ενσαρκώνουν τον ρόλο του διανοούμενου ...... και θα σκέφτονται στη θέση του κάθε βλάκα που τούς εκχώρησε αυτό το δικαίωμα ...... ο διανοούμενος είναι η αδυναμία του βλάκα να δει κατάματα το αποτρόπαιον και χυδαίο πρόσωπο της οικονομικής εξουσίας.
Έχεις δίκιο αν ορίσεις τον διανοούμενο σαν καθοδηγητή με την αρνητική έννοια του όρου.
Έχεις άδικο αν ορίσεις τον διανοούμενο με την θετική έννοια του δασκάλου.
Δάσκαλος δεν είναι αυτός που σου λύνει τα προβλήματα, αλλά αυτός που σε μαθαίνει πως να λύνεις εσύ τα προβλήματα
Δάσκαλε που δίδασκες και λόγο δεν εκράτεις .... προσωπικά είχα δασκάλους διανοούμενους όμως είχα την δύναμη του νου να τούς ξεπεράσω και να τούς ξεσκεπάσω ...... αλλοίμονο στους εξαρτημένους μαθητές.
ΝΑ ΚΡΑΤΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΟΜΟΝΟΙΑ ΜΑΣ.
Ο ΔΙΧΑΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΧΘΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΜΑΣ.
ΟΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΜΕΝΟΙ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΜΑΣ ΔΙΑΛΥΣΟΥΝ.
1.ΦΤΩΧΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΟΥ.
2.ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ.
3.ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ.
Η ΕΛΛΑΔΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟΝ ΧΑΡΤΗ ΜΟΝΗ ΤΗΣ.
ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΙΣ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΕΣ ΧΩΡΕΣ ΕΧΟΥΝ ΣΧΕΣΗ.
ΤΥΝΗΣΙΑ,ΛΥΒΙΗ,ΑΙΓΥΠΤΟΣ,ΙΡΑΚ,ΣΥΡΙΑ,ΤΟΥΡΚΙΑ,ΕΛΛΑΔΑ.
ΔΙΑΛΥΟΥΝ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΦΤΙΑΞΟΥΝ ΕΝΑ ΙΣΧΥΡΟ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟ ΙΣΡΑΗΛ.
ΚΑΠΟΤΕ ΜΙΛΟΥΣΑΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛΙΝΟ ΛΟΜΠΥ.
ΤΩΡΑ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ ΕΙΝΑΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΩΝ Η.Π.Α.
Δημοσίευση σχολίου